Produktutvikling i Alimenta handler om å være fleksibel og løsningsorientert overfor kundene. Vi skal finne løsninger basert på kundens ønsker og behov, og skape ingredienser du vil lykkes med. En viktig del av dette er at vi holder oss oppdatert på hvilke mattrender som gjelder.
Sven er leder for produktutvikling i Alimenta, og vår mattrendekspert. Her er hva han å si om mattrender for 2021:
Asiatisk mat har vært en del av trendbildet en stund. I 2021 vil denne trenden gå dypere, og det vil i større grad være fokus på enkelte land. Blant annet ser vi at Vietnam og Korea vil ha større innflytelse. Den vietnamesiske maten baserer seg ofte på ferske råvarer med mye grønnsaker og urter, i tillegg til den typiske fiskesausen. For det koreanske kjøkken vil fermentert mat være aktuelt. I tillegg vil ingredienser som ingefær og sesamfrø vil være fremtredende.
Meksikansk mat er også noe av det vi vil se mer av dette året. Her vil det bli mer variasjon enn det som har vært tilfelle tidligere, med ulike typer chilli, koriander, lime og andre mexicanske urter. Tacoen vil fylles med fisk, vegetar og strimlet kjøtt, noe som åpner for flere måter å servere de klassiske mexicanske smakene på - både innendørs og på grill.
En annen spennende mattrend i 2021 er vestafrikansk mat. Her finner vi blant annet flere ulike typer krydder og kornsorter, i tillegg til råvarer som tamarind og moringa. Denne mattrenden vil vi spesielt se i forbindelse med grillsesongen, og er en svært god kombinasjon med oksekjøtt.

I våre lokaler har vi fasiliteter for testing og utvikling av produkter i småskala.
Enhetene står også til disposisjon for våre kunder.
Les mer om produktutvikling i Alimenta
Har du spørsmål eller ønsker hjelp med å utvikle eller forbedre et produkt?